fbpx

Είναι μέρες θλίψης, είναι μέρες θρήνου. Ο σεβασμός στους νεκρούς απαιτεί και σεβασμό στην αλήθεια.

Και τη συζήτηση αυτή περί ευθυνών την άνοιξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, την άνοιξε λέγοντας τη δική του άποψη ότι πρόκειται κυρίως περί ανθρώπινου λάθους και ευθυνών τις οποίες τις πήγε στο παρελθόν.

Aνθρώπινα λάθη μπορούμε να έχουμε, το θέμα είναι πώς θα τα αποφεύγουμε και πώς θα έχουμε δικλείδες ασφαλείας έτσι ώστε να μην έχουμε τραγικά γεγονότα.

Εδώ έχουμε μια κυβέρνηση που κυβερνά 3,5 χρόνια. Να δούμε λοιπόν τι έχει συμβεί. Ήταν ένας σταθμάρχης στη Λάρισα. Θυμίζω, την προηγούμενη περίοδο υπήρχαν δύο σταθμάρχες στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στη Λάρισα και στην Τιθορέα και υπήρχαν και κλειδούχοι. Θυμίζω ότι από την προηγούμενη κυβέρνηση είχαν γίνει οι δύο γραμμές στο σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη ένα τεράστιο έργο με σήραγγες. Τα θυμίζω αυτά γιατί αν τώρα είχαμε δύο σταθμάρχες, αν τώρα είχαμε εκεί που έπρεπε τους κλειδούχους, αν τώρα είχαμε το κέντρο δευτεροβάθμιου ελέγχου θα υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας. Για δε το κέντρο δευτεροβάθμιου ελέγχου βγήκε χθες και ο πρώην σταθμάρχης του ΟΣΕ και είπε ότι δεν λειτουργεί από το 2020, για να προλαμβάνει λάθη, και για αυτό δεν είναι ασφαλές πλέον το τραίνο.

Όλα αυτά πριν καν το ηλεκτρονικό σύστημα που δεν λειτουργεί. Και πέραν του ηλεκτρονικού συστήματος, ένα από όλα να υπήρχε θα είχε αποτρέψει την τραγωδία.

Σε σχέση τώρα με το ηλεκτρονικό σύστημα. Όπως ξέρετε, την προηγούμενη περίοδο έγινε το δύσκολο έργο δημιουργίας δύο γραμμών. Ένα τεράστιο έργο, με σήραγγες. Υπήρξε ένα έτοιμο σε εκτέλεση έργο για το ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο το 2020 θα είχε ολοκληρωθεί. Και δεν το ολοκλήρωσε η ΝΔ. Άρα ένα είναι το ηλεκτρονικό σύστημα, δεύτερο είναι και πέραν του ηλεκτρονικού συστήματος αν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, αν υπήρχε δευτεροβάθμιο όργανο ελέγχου κ.α..

Οι ίδιοι εργαζόμενοι με τα όσα κατήγγειλαν δείχνουν ότι εδώ μιλάμε για μια προαναγγελθείσα τραγωδία. Παραιτήθηκε ο υπεύθυνος ασφάλειας των τρένων το 2022 με καταγγελίες για τα θέματα ασφαλείας.

Κάναμε δεκάδες ερωτήσεις κοινοβουλευτικές για τα τρένα, τις υποδομές και τα δίκτυα. Στην προηγούμενη, 20 Φεβρουαρίου, μόλις πριν δέκα μέρες, ήρθε ο Κώστας Καραμανλής στη Βουλή, ο υπουργός Μεταφορών, και είπε στον βουλευτή μας «μην θέτετε θέμα ασφάλειας των τρένων. Είναι απαράδεκτο να θέτετε θέμα ασφάλειας των τρένων». Μα είναι δυνατόν; Μα είναι δυνατόν; Έχουμε θέσει δεκάδες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις για το δίκτυο. Γιατί τις αγνόησε και αυτές η κυβέρνηση;

Έχουμε απαξίωση του ΟΣΕ και των δικτύων, το ότι λειτουργούσε με 1150 εργαζόμενους το 2017 και το 2018 και λειτουργεί με λιγότερους από 750 τώρα -πολλοί τώρα εργολαβικοί με λίγη εμπειρία και νέες προκηρύξεις όπως είδαμε, πάλι εργολαβικών. Ποια σύμβαση άλλαξε το 2022 η κυβέρνηση; Είχε δώσει στην ιδιωτική εταιρεία 750 εκατ. και το έκανε 160 εκατ. για επενδύσεις. Δηλαδή μείωσε 600 εκατ. ευρώ, τα οποία θα γίνονταν επενδύσεις. Η απαξίωση αυτή σε προσωπικό και πόρους είχε τραγικά αποτελέσματα.

Έπρεπε να δημιουργηθεί μια διακομματική επιτροπή με τον έλεγχο της Βουλής. Δεν είναι δυνατόν ο ελεγχόμενος, που είναι η κυβέρνηση που έχει την αντικειμενική ευθύνη, να ορίζει τον ελεγκτή του. Κι αυτό να μην γίνεται σε συνεννόηση με τη Βουλή, με τα αρμόδια όργανα, με τις αρμόδιες αρχές. Οι αρμόδιες αρχές θα κρίνουν, δεν θα κρίνει μια τέτοια επιτροπή όπως αυτή που όρισε η κυβέρνηση.